1 2 3 4 5

Obserwatorzy

16 marca 2013

Drodzy Panowie i Panie - przedstawiam ekologiczne tanie pranie :)






Moja pralka ogłosiła bunt, obraziła się chyba na mnie z tego powodu, że chciałam ją wymienić na lepszy model. Jak na złość nie wypłukuje proszku z ubrań, dosłownie nim pluje i za każdym razem muszę ponownie uruchamiać program płukania i wirowania. Bezsilność spowodowała, że zaczęłam przetrzepywać Internet wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu informacji  na temat substytutu proszku do prania, aż natrafiłam na informacje o Indyjskich Orzechach piorących.


Dowiedziałam się, że Orzechy do prania (Sapindus mukorossi) są tanim, zdrowym i ekologicznym produktem, co zaciekawiło mnie jeszcze bardziej.


Przeczytałam, że Orzeszki to ciekawa alternatywa dla standardowych proszków do prania. Ich zalety już od wieków znają i wykorzystują mieszkańcy Indii i Nepalu. Niedawno również mieszkańcy starego kontynentu przekonali się o ich niezwykłych właściwościach, więc dlaczego i ja nie miałabym poznać ich właściwości?

Co się później okazało  to  był starzał w 10.


Dzięki uprzejmości Sklepu Ekologicznego - Zielona Czapla, a właściwie Pana Piotra uzyskałam możliwość wypróbowania tego magicznego produktu o wielokierunkowym działaniu.






Warto zaznaczyć tutaj, że Sklep Zielona Czapla oferuje m.in.: kosmetyki naturalne i organiczne, ekologiczne środki czystości, produkty z konopi, szeroką gamę produktów dla mamy i dziecka oraz przyjazne środowisku artykuły do domu, ogrodu, biura i szkoły. Zielona Czapla ułatwia podejmowanie ekologicznych wyborów. Sami się przekonajcie, a tymczasem zapraszam na recenzję.






















Według producenta:


Orzechy pralnicze pochodzą z Indii i Nepalu. Od wieków stosowane tam są jako naturalny środek piorący. Rosną one na 15-metrowych drzewach, które kwitną w marcu i kwietniu. Zbiory przypadają na wrzesień i październik. Po zebraniu orzechy są suszone i zgniatane, a łupiny pakowane do worków.

Bowiem do prania służą właśnie łupiny, zawierającą Saponinę - w 100% roślinny, czysty biologicznie, w pełni rozkładalny środek piorący.


  • Niezwykła zgodność z ludzką skórą sprawia, że orzechy te są idealne dla alergików i ludzi z problemami skórnymi (neurodermitis, łuszczyca). 

  • Orzechy piorące są delikatne dla tkanin i kolorów - dłużej zachowują swoją barwę a materiał nie niszczy się tak szybko jak ma to miejsce podczas prania w zwykłym proszku

  • Nadają się do prania wszystkich materiałów (nawet wełny czy jedwabiu) oraz do wszystkich trybów i temperatur prania (od 30 do 90 st. C)

  • Jest o wiele tańszy i wydajniejszy od chemicznych środków piorących (oszczędność nawet 50%)

  • 1kg dla 4-osobowej rodziny wystarcza na rok przy 2-3 praniach tygodniowo

  • W łupinach znajduje się Saponina, która działa jak mydło.

  • Orzeszki w kontakcie z woda wytwarzają pianę.



Można wykorzystać je do:


  • Prania w pralce

6-9 połówek łupin wsypać do bawełnianego woreczka i wrzucić bezpośrednio do bębna z ubraniami.

Pranie kolorowe i gotowanie 30-90 st. C

Przy temp. 30-40 st. łupiny można użyć ponownie

Można dodać proszku do bardzo brudnego prania z trudnymi plamami, które trzeba "potraktować" solą do plam. Namaczanie nie jest konieczne.



  • Prania ręcznego

3-6 orzechów trzymać ok. 15min. w gorącej wodzie, następnie wodę schłodzić do odpowiedniej temperatury i prać jak przy zastosowaniu płynu do prania ręcznego.

 

 

  • Mycia naczyń w zmywarce

5-6połówek orzechów w woreczku bawełnianym włożyć do zmywarki (NIE NA GRZAŁKĘ).

Przy bardzo brudnych naczyniach należy dodać 50% dawki dotychczas używanego środka.

Odkamieniacz i środek klarujący należy stosować jak do tej pory.



  • Pielęgnacji zwierząt



Orzechy można stosować do pielęgnacji zwierząt. Wyciąg z orzechów nie podrażnia skóry, a ma właściwości bakterio i grzybobójcze.



  • W ogrodzie



Saponiny dzięki właściwościom grzybobójczym i bakteriobójczym mogą być z powodzeniem stosowane do ochrony roślin. Zwalczają i odstraszają szkodniki m.in. mszyce, przędziorki, mączliki, stonkę i roztocza truskawkowe. 4 – 5 łupin gotować przez 5 minut w 500 ml wody. Po wystudzeniu przecedzić przez gęste sitko lub bawełnianą chustkę. Wywar rozcieńczać z wodą w proporcjach 1:5. Silnie spryskać rośliny. Powtarzać 2 razy w tygodniu. Wywar można przechowywać w lodówce do 10 dni. 


  • Czyszczenia złota i srebra

2-3połówki orzeszków luźno lub w woreczku namaczać przez 45min. w 100-150ml gorącej wody. Namoczone łupiny wstrząsnąć do uzyskania piany. Ozdoby czyścić bezpośrednio łupinami lub woreczkiem (jak ściereczką).

Przy dużych zabrudzeniach pomoże szczoteczka do zębów.




  • Uniwersalny płyn do czyszczenia

 8 – 10 połówek orzeszków gotować 15 minut w 1 litrze wody, w zależności od tego, jakie stężenie chce się uzyskać). 

Tak otrzymany wyciąg należy odcedzić, np. przez bawełnianą chustkę albo gęste sitko. Po odcedzeniu należy wlać go do butelki (np. z dyfuzorem, aby móc możliwość natryskiwania go). Płyn można stosować do wszystkich prac w domu, w kuchni, łazience itp. Płyn jest zaskakująco skuteczny przy myciu okien.



  • Cena: 25zł/500g


 










Moje spostrzeżenia: 

  • Łupinki są dość twarde, miękną po dodaniu do wody, posiadają charakterystyczny octowy zapach

  • W dotyku są troszkę klejące

  • Posiadają Saponinę, czyli w 100% naturalny, roślinny, czysty biologicznie i w pełni rozkładalny detergent

  • Są zdrowe, ekologiczne

  • Nie powodują alergii

  • Nie przyczyniają się do degradacji środowiska

  • Są całkowicie bezpieczne 

  • Biorąc pod uwagę dopieranie plam to piorą tak samo jak proszek do prania

  • Ubrania po praniu przy użyciu orzechów są miękkie w dotyku 

  • Są ekonomiczne

  • Posiadają wielokierunkowe działanie

  • Nie niszczą ubrań

  • Można używać ich wielokrotnie

 

 

 

 

 














Orzechów używałam do prania a także do czyszczenia biżuterii. Sami oceńcie efekty.






Łupinki umieszczamy w miseczce.





Zalewamy 100-150ml gorącej wody i zostawiamy na 45 min. Mieszamy.






Biżuterię wrzucamy do wody z orzeszkami.






Później pucujemy......




Oto efekty.




Przed użyciem orzeszków:







Po:









Przed:








I po użyciu orzeszków:











Podsumowanie:

 

Orzechy piorące są w 100% produktem naturalnym, ekologicznym. Nie powoduje alergii, gdyż posiadają delikatniejsze działanie niż proszki chemiczne. Nie przydarzyła mi się taka sytuacja, nawet gdy ubranka były ubrudzone marchewką, buraczkiem, błotkiem...aby łupinki orzechów stosowane w praniu w temp. 50 st. C, nie usunęły plam. Od czasu do czasu zauważyłam na jasnych ubrankach, delikatne "ślady" po plamach, ale myślę, że proszek również by sobie z nimi nie poradził. Podczas prania białych rzeczy warto używać sody oczyszczonej, by ubranka nie szarzały. Ponad to ubranka po wypraniu w orzechach są na tyle miękkie, że nie było potrzeby dodawania płynu zmiękczającego pranie. Nie tracą kolorów, nie są zniszczone. Wyprane przy pomocy orzechów nie posiadają zapachu, doczytałam w Internecie, że można do prania dodać kilka kropel olejku eterycznego i voilà - mamy pięknie pachnące ciuszki bez dodatku chemii :) Pranie przy użyciu orzechów wychodzi taniej - tak wskazują statystyki a  wstawiając jedno pranie dziennie, kilogram orzechów powinien wystarczyć na około 5 miesięcy. Ciekawe prawda? Ja jak na razie wykorzystałam nawet nie całą połowę mojego 0,5kg woreczka orzeszków, prań wstawiłam ok. 10 i osobiście jestem z nich bardzo zadowolona. Można wykorzystać je również w innych celach np. w czyszczeniu biżuterii, myciu okien, zwalczaniu mszyc. Jak dla mnie bomba!

Zapomniałam dodać, że to wszystko w zgodzie z naturą :)

 

 

 

Jeśli jesteście ciekawe rezultatów - musicie po prostu przekonać się same.

Szczerze POLECAM!  

Orzechy piorące to idealny substytut chemicznych środków piorących

Jeśli jesteś alergikiem, tak jak ja, albo Twoja pralka nie wypłukuje dokładnie proszku do prania z ubrań - to jest to produkt wskazany dla Ciebie.

 

Orzechy piorące można nabyć w całkiem atrakcyjnej cenie w Sklepie Ekologicznym Zielona Czapla zerknijcie, ponieważ można tam znaleźć inne ciekawe, przydatne oraz tylko ekologiczne artykuły.

 

Okazji, promocji oraz nowinek ekologicznych można wypatrywać na Fanpage'u Zielonej Czapli na Facebooku. Zachęcam do polubienia.

 

 

Dziewczyny używacie orzeszków piorących, a może planujecie zakup?

Co sądzicie o tym produkcie?


 

 

 

 

  

4 komentarze :

  1. No i teraz się zastanawiam nad zakupem... czytałam o nich ale nikt nie pokazał a może ja nie znalazłam takich zdjęć. Wydają się być super. Tylko jeśli ja piorę praktycznie codziennie to ciekawe na jak długo starczą

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja mam inne spostrzeżenia :http://vintagemummy.blogspot.com/2012/07/orzechy-piorace-test-czy-orzechy-piora.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zawsze sie bałam że ubrania bd śmierdziały octem, ale z chęcią bym je wypróbowała :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zostawienie po sobie śladu na moim blogu.
Obiecuję odpowiednio się odwdzięczyć za zamieszczony komentarz.
Zapraszam również do dodania mnie do obserwowanych oraz polubienia Fanpega OnlyYou na Facebooku.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...